StarkLinnemann Trio
Transcending Liszt
De formatie StarkLinnemann is als geen ander in staat muziekhistorische tijdvakken en geografisch bepaalde verschillen in muziekstijlen met elkaar te verbinden. Hun succesvolle crossover projecten waarbij klassieke meesterwerken zijn vertaald naar een overtuigend 21e eeuw idioom zijn door binnen- en buitenlandse pers zeer positief ontvangen. Met overdonderende concerten op vele festivals en in o.a. Alexandrinsky Theater in St Petersburg en Het Concertgebouw in Amsterdam heeft StarkLinnemann inmiddels een onuitwisbare indruk achtergelaten op de nationale en internationale muziekscene.
Op 18 januari staat met name hun laatste album “Transcending Liszt” centraal. Dit album kreeg maar liefst een 4 sterren recensie in DownBeat Magazine!
Transcending Liszt is een indrukwekkende show van ongekende kwaliteit. Verschillende werken van Franz Liszt worden op moderne wijze uitgevoerd door het StarkLinnemann Trio. De composities worden in zijn geheel getransformeerd naar deze tijd en moderne harmonieën en hippe grooves worden toegevoegd zonder de ziel van de muziek te beschadigen. Ook avontuurlijke improvisaties zullen niet ontbreken aan deze liveshow. De muziek van Transcending Liszt kent een grote diversiteit aan stijlen waardoor deze het beste kan worden omschreven met de term Universal Crossover Music.
Peter Bernstein (USA) & Jesse van Ruller
Topontmoeting tussen Nederlands gitaartrots en zijn grote voorbeeld uit de VS.
Het is zeldzaam dat twee jazzgitaristen van dit kaliber een duo vormen. Beiden kregen hun zegen van legendarische voorgangers als Jim Hall en worden wereldwijd vereerd onder jazzgitaristen, niet alleen vanwege hun briljante techniek maar ook om hun gedrevenheid om nieuwe wegen in te slaan in hun improvisaties. Ze traden sporadisch op als duo en nu konden wij ze plotseling boeken voor een invalconcert tijdens hun Europese tour bij ons in de kapel. Hier hoefden wij niet lang over na te denken!
Peter Bernstein over Jesse van Ruller: ‘Ik ontmoette Jesse voor het eerst in 1995, nadat hij de Thelonious Monk Competition had gewonnen. Een paar jaar later speelden we voor het eerst samen toen ik op bezoek ging in Hilversum op de school waar hij lesgaf. Ik heb het geluk gehad om in de loop der jaren een aantal keer met hem op te treden, soms als duo en soms in concerten met andere gitaristen. In 2018 deden we een kleine tournee in Italië met Rale Micic als ode aan Jim Hall. Jesse is een van mijn favoriete spelers sinds ik hem voor het eerst hoorde en het is altijd fijn en inspirerend om met hem te spelen.’
Jesse van Ruller over Peter Bernstein: ‘In 1993 of 94 kwam ik voor het eerst naar New York als jonge gitarist en jazzstudent, toen ik in de East Village kwam en vage jazzklanken hoorde. Ik volgde het geluid en liep de club Visiones in. Het geluid was van een gitaar-orgel-drums-trio en het was het meest swingende en soulvolle gitaarspel wat ik ooit gehoord had. Die gitarist kon niet veel ouder zijn dan ik. Het was Peters trio met Larry Goldings en Bill Stewart. Zij brachten de muziek van eerdere generaties naar het heden, op een manier die mij aansprak. Sindsdien bewonder ik Peters spel. Ik streef ernaar net zo te improviseren als hij: indruk maken zonder indruk proberen te maken, altijd gericht op melodische ontwikkeling, niet leunen op wat je hebt geoefend en altijd in het moment zijn.’
Emine Bostanci: Dareyn Q.7
Oost en West op lyrische wijze met elkaar vervlochten.
Emine Bostancı, virtuoos bespeler van de Turkse kemenche (knievedel) is oprichter en spil van deze bijzondere groep. Ze beheerst de oude Ottomaanse hofmuziek tot in de puntjes, maar is evenzeer thuis in de Turkse volksmuziek. Celliste Maya Fridman was al langer van de partij, maar onlangs groeide Dareyn uit tot een kwartet met Franz von Chossy op piano en Vinsent Planjer op percussie. De muziek uit het Midden-Oosten is deze mannen inmiddels zeer vertrouwd; bij Franz vanwege zijn deelname aan de groep Arifa en bij Vinsent door zijn langjarige samenwerking met Rembrandt Frerichs en Tony Overwater. Kenmerkend voor de muziek van Dareyn is de lyrische en vaak weemoedige klank van door elkaar heen kringelende melodielijnen uit kemenche en cello die, omlijst door zorgvuldig gedoseerd klavierspel en slagwerk, Oost en West met elkaar vervlechten. De nieuwe bezetting opent bovendien nieuwe mogelijkheden qua dynamiek, met als gevolg dat het er af en toe verrassend uitbundig en swingend aan toe gaat.
Ben Poole (UK) en Guy Smeets (NL)
De vonken schieten ervan af wanneer deze heren uitpakken met prachtige songs en gitaarwerk.
Ben Poole
“Truly astonishing” – Classic Rock Magazine; “F***ing amazing!” – Jeff Beck; “A REALLY good player” – Gary Moore; “So amazing!” – Beth Hart; “Killer!” – Kenny Wayne Shepherd. Als je de opmerkingen hierboven leest van enkele van de grootste gitaristen van de vorige eeuw en enkele van de meest gerespecteerde blues/rock/ soulartiesten in de wereld van vandaag dan weet je gewoon dat ze iets heel bijzonders hebben gehoord.
Guy Smeets
Geworteld in blues sinds zijn vroege jeugd en geïnspireerd door de muziek van blues giganten als Stevie Ray Vaughan, is Guy uitgegroeid tot een alleskunner met een eigen herkenbare sound. Winnaar ‘Best Dutch Blues Musician’ award in 2019. Ook als componist, songwriter en producer creëert Guy overtuigend zijn eigen sound. De overstap van kleine pub podia in zijn woonplaats naar grote podia, zoals AFAS Live en Ziggo Dome, en internationale tournees door Europa kwamen al even snel.
Mike Farris (USA)
Grammy Winner Mike Farris in concert.
Grammy winnaar Mike Farris heeft een dijk van een stem en mixt blues, soul, americana en gospel in zijn muziek. Zijn stem doet je soms denken aan die van Al Green, Sam Cooke of Otis Redding maar zijn muziek is meer veelzijdig. Hij doet alles met enorm veel passie. Niet voor niets won hij in 2015 een Grammy voor zijn geweldige album Shine For All The People. Rolling Stone zei over Mike: “supersized voice filled with the electricity of Saturday night and the godly grace of Sunday mornings.” Mike heeft het talent om ook songs van andere artiesten helemaal eigen te maken zo ging zijn versie van Mary Gauthier’s Mercy Now ook echt door merg en been. Verder wordt Mike door collega’s ook bijzonder gewaardeerd en werkte hij ook samen met o.a. Joe Bonamassa en Jo Harman en zong hij ook mee op Patty Griffin’s Downtown Church.
Duo concert:
Wij zijn uiteraard zeer verheugd dat wij Mike Farris, een heuse Grammy Winnaar bij ons mogen aankondigen. Het wordt een duo concert. Farris wordt begeleid door Bart de Win op piano/keys/vocals. (o.a. bekend van Matthews Southern Comfort).
Jan van Duikeren’s JVD4 featuring John Engels
With SPECIAL GUEST: Marcel Veenendaal – zang
Maar liefst twee Edisons ontving trompettist Jan van Duikeren voor zijn veelgeprezen ballad album Short Stories met JVD4 en de strijkers van het Metropole Orkest. Een kroon op de samenwerking van deze vier musici van absolute wereldklasse, al is Van Duikeren, (die zelf ook verantwoordelijk was voor een groot aantal composities), vooral blij dat het bij de opnamen gelukt is om de magie tussen de vier heren te vereeuwigen.
Alleen al het gerucht dat Van Duikeren samen met de inmiddels 88-jarige drumlegende John Engels, Karel Boehlee (piano) en Aram Kersbergen (contrabas) de handen ineen sloegen zorgde in 2015 voor een uitnodiging van het befaamde Tokyo Jazz Festival en een Japans platencontract. Het zegt iets over de internationale status van de vier bandleden. De naam JVD4 is ook een Japans idee, vanwege de onuitspreekbare namen van het viertal.
Waar dit dynamische kwartet ook speelt: Binnen mum van tijd is het publiek gegrepen door het speelplezier en de ongekende energie. Op zondagmiddag 24 maart dus bij ons in de Catharinakapel. Verwacht een mix van hun mooiste eigen composities, aangevuld met een aantal persoonlijke favorieten van de bandleden.
Kinan Azmeh, Eric Vloeimans en Jeroen van Vliet
Blow the Wind Easterly
Na het daverende succes van Levanter zijn Kinan Azmeh, Eric Vloeimans en Jeroen van Vliet terug met een nieuwe voorstelling. Een concert waarin hun werelden samensmelten en drie broeders in muziek elkaar weer vinden in Blow The Wind Easterly.
De Kinan Azmeh is een internationaal bewonderd musicus. Deze topklarinettist uit Damascus nodigde onze toptrompettist Eric Vloeimans tien jaar geleden uit voor een eerste, bijzondere samenwerking en sindsdien zijn de mannen onafscheidelijk. Al lang was Vloeimans gefascineerd door oosterse klanken en de muzikale klik was zo sterk dat het voelde alsof ze al eeuwen samenspeelden. Ze wilden allebei meer en speelden samen Levanter, een betoverende voorstelling waarin de mannen werden bijgestaan door toppianist Jeroen van Vliet. De synergie tussen de muzikanten was zo sterk dat een nieuwe samenwerking niet uit kon blijven.
In Blow The Wind Easterly komen de mannen met nieuw repertoire en nemen ze je mee op een muzikale ontdekkingsreis naar verre einders. In een avond met onverwachte vergezichten en de eindeloze, alles omarmende zee. Je waant ze te kennen maar bereid je voor op een magische verrassing.
MASHA BIJLSMA SEXTET
In dit sextet voert de geweldige stem van Masha Bijlsma de boventoon. Hoewel ook de overige bezetting van haar band, bestaande uit topblazers Ilja Reijngoud op trombone en Ben van den Dungen op saxofoon en de strakke, swingende ritmesectie met Hans Kwakkernaat op piano, Ruud Ouwehand op contrabas en Dries Bijlsma op drums, zich vrij improviserend stevig van zich laat horen. Ook wordt haar stem, naast Ilja en Ben in de frontlinie, regelmatig als derde solo-instrument ingezet. De groep speelt zowel eigen werk als prachtige arrangementen van nummers van onder andere Abbey Lincoln, Charles Mingus, Jasper van ’t Hof en ook Tony Lakatos, met wie Bijlsma meerdere cd’s heeft opgenomen.
Masha Bijlsma, die wereldwijd optrad en haar naam in diverse landen heeft gevestigd, behoort waarschijnlijk tot de meest onderschatte jazzvocalisten van Nederland. Ze heeft een imposant vol stemgeluid met een enorm bereik en hier en daar een aangenaam rauw randje. Haar stem klinkt Amerikaans en over ‘For love of Abbey’, haar tribute cd voor de befaamde in 2010 overleden Amerikaanse zangeres Abbey Lincoln, schrijft Ruud Meijer in HP-de Tijd: ‘Bijlsma zingt net zo ‘zwart’ als dat ze blank en blond is. En dat met een timing en tekstinterpretatie om jaloers op te zijn’.
THE GUESTS featuring Lucy Woodward & Henry Hey (VS)
Lucy Woodward – Voice
Henry Hey – Piano
Eenmalig duo optreden in Nederland. Soms komen artiesten op je pad waar je alleen maar “ja graag” tegen kunt zeggen. Zomervakantie of niet, de kapel gaat er voor open.
Wie zijn de gasten? Misschien zijn het dit paar vocalisten en pianist die bij je op bezoek komen, of misschien zijn de gasten alle songwriters en iconische artiesten waaruit dit duo hun materiaal haalt. Met een diepe waardering voor de erfenis van geweldige liedjes en grooves, nodigen de bekende meesterzangeres Lucy Woodward en de dynamische creatieve pianist Henry Hey je uit om een gezellige stoel aan te schuiven voor een energieke maar intieme avond bij ons in de Catharinakapel. Puttend uit hun eigen uitgebreide professionele ervaring als songwriters en artiesten, zullen Lucy en Henry klassieke liedjes delen uit de diepe bron van schrijvers als John Lennon, Nina Simone en anderen en zullen ze daar hun eigen bijdragen aan toevoegen.
Tara Minton & Vivienne Aerts
Viviene Aerts
Vivienne Aerts (Ned) woont in New York waar zij werkzaam is als producer, zangeres, dirigent en componist met focus op electronica en ‘multi-sensory experience design’. Vivienne studeerde Summa Cum Laude af aan Berklee College of Music (Boston, USA) waar ze werkte met bekende jazz artiesten zoals Danilo Perez, Joe Lovano en John Patitucci. Hierna deelde ze het podium met zowel nationale en internationale jazz iconen zoals Lee Konitz, Kenny Werner, Dave Liebman, Chris Potter en Peter Erskine. Vivienne bracht haar eerste album ‘Roofgarden’ uit in 2009, haar tweede album ‘Polaroid’ – een Jazz a capella EP – volgde in 2012. In 2018 sprak Aerts op de National Fulbright conference in Mexico, twee TEDx events en zong ze op Kenny Werner’s 2019 Vinyl release Church On Mars met Dave Liebman, Terri Lyne Carrington and James Genus voor NewVelle records. In 2023 kwam haar derde album uit “Typuhthâng” met 100 vrouwelijke muzikanten van over de hele wereld en in samenwerking met Original Beans Chocolade.
Tara Minton
Tara Minton is een in Australië geboren harpiste, zangeres en componiste. Ze is een trotse ambassadeur voor Camac Harpen en bespeelt een Camac Big Blue elektrische harp. Ze heeft een masterdiploma in jazzperformance van de Guildhall School of Music and Drama, een bachelordiploma in musicaltheaterperformance van de University of Ballarat en een diploma klassiek piano van de Australian Music Education Board. In 2018 won ze een Guildhall-beurs en was ze de trotse ontvanger van de Andrew Loewenthal Award, uitgereikt door de Tait Memorial Trust. Tara is bekend als zowel improviserend harpiste als zangeres en heeft samengewerkt met o.a. Björk, Tom Walker, Miranda Mulholland, Geoff Gascoyne en vele anderen. Ze leidt haar eigen projecten als harpiste/zangeres en zingt bij ‘The Blues and Roots Ensemble’ – een negenkoppige band uit Londen die de muziek van Charles Mingus viert.
Mozes Rosenberg & Anton Goudsmit
Deze twee Nederlandse topmusici zetten afzonderlijk al decennia verbluffend goede optredens neer over de hele wereld. De eigenzinnige gitarist Mozes Rosenberg is uitgegroeid tot een van de grote virtuozen in de Europese gypsy jazz traditie en de energieke Anton Goudsmit duikt overal op dankzij zijn creatieve en uitbundige aanpak.
Het voelt voor beide heren alsof ze altijd al samen hebben gespeeld. Hun samenspel loopt als een goed geoliede machine en wanneer de boel saai dreigt te worden weten ze altijd wel een verrassende richting te geven aan hun muziek. Eigen werk, gypsy- en jazzstandards, de blues, prachtige ballades en zo’n beetje alle muziekstijlen die zij leuk vinden, smelten samen in de elektrische gitaar van Anton en de akoestische gitaar van Mozes.
Dat geen optreden hetzelfde zal zijn is voor deze twee improvisatoren een vanzelfsprekende ‘must’ en hun optredens zijn dan ook altijd doordrenkt met een verfrissende dosis speelplezier. Anton en Mozes zijn allebei op hun eigen manier buitengewoon virtuoos en ze dagen elkaar dan ook graag uit maar verwacht geen oeverloos gepriegel en spierballenvertoon. Hun spel is frivool, gewaagd, afwisselend en blijft spannend tot de laatste noot.
Josee Koning
Josee Koning wordt wel de ambassadrice van de Braziliaanse muziek in Nederland genoemd. Ze studeerde zang aan het Amsterdams Conservatorium waar ze later de eerste docent Braziliaanse muziek was. Met de band Batida (met als handelsmerk twee percussionisten vóór op het podium) maakt ze de Braziliaanse muziek populair in Nederland. Josee Koning toerde in binnen- en buitenland en maakte diverse succesvolle albums, eerst met Batida en vanaf 1995 solo. Na een aantal Braziliaanse albums volgde in 2005 haar eerste Nederlandstalige album Verdronken Vlinder, met teksten van Lennaert Nijgh. Doce Preçensa is haar zesde Braziliaanse album.
Doce Presença
In april 2024 komt het nieuwe album van Josee “Doce Presença” uit. Dit album is geproduceerd door viervoudig Grammy-winnaar Ivan Lins. Het is een sfeervol album van internationale klasse. Zoals Ivan Lins zegt: “It’s delicate, intimate, melodic, soft, sweet, peaceful, has great lyrics and a close to the bossanova atmosphere. Our album is delicious!” Een reden voor ons om Josee en haar band snel uit te nodigen!
Doce Presença is Josee’s 11e solo album. Haar solocarrière begon in 1995 nadat zij in de jaren 80 de Braziliaanse muziek in Nederland introduceerde met de legendarische brazilian jazz formatie Batida. Tribute to Antonio Carlos Jobim, geproduceerd door Dori Caymmi was Josee’s eerste soloalbum. Via Caymmi leerde zij Ivan Lins kennen, die meewerkte aan Josee tweede album Dois Mundos (1999).
Lucas Santana & Strings feat. ADAM Quartet
Releaseconcert van het nieuwe album van Lucas Santana feat. ADAM Quartet
Op 18 oktober 2024 verschijnt het nieuwe album Bosquesos do Brasil van Lucas Santana (ZenneZ Records) met nieuwe composities en arrangementen van Braziliaanse klassiekers.
Wij zijn erg verheugd dat wij in de Catharinakapel op de vooravond van verschijnen het releaseconcert mogen verzorgen.
Lucas is op de Jazzdagen Harderwijk zeker geen onbekende. Hij heeft in diverse bezettingen inmiddels bij ons opgetreden.
Ditmaal met de strijkers van het ADAM Quartet dus in een totaal andere zetting dan u gewend bent. Het belooft een bijzondere avond te worden. Wij nodigen u dan ook van harte uit op 17 oktober 2024!
Op zijn nieuwe album Bosquesos do Brasil brengt jazzsaxofonist Lucas Santana (Brazilië, 1993) hedendaagse Braziliaanse en Latijns-Amerikaanse muziek in een klassieke context. Ook schreef hij een aantal nieuwe composities die zijn persoonlijke, muzikale reis tussen klassiek en jazz weerspiegelen.
Jasper Somsen, Paul van der Feen en Bert van den Brink
Drie muzikanten die inmiddels geen onbekenden zijn op de Jazzdagen, maar nog nooit als trio bij ons hebben opgetreden. Na het uitkomen van hun zeer goed ontvangen cd in 2023 maakten wij gelijk een afspraak voor dit concert.
Jasper Somsen
Na zijn studie jazz en klassieke contrabas werkt Jasper Somsen veelvuldig samen met de nationale en internationale top uit de jazzmuziek: Peter Erskine, Enrico Pieranunzi, Joey Calderazzo, Jeff Ballard, John Beasley, Jean-Michel Pilc, Bob Sheppard, Lynne Arriale, Karel Boehlee en Maria Mendes om er enkele te noemen. Daarnaast is hij actief in de filmmuziek en ging hij op tournee met operazangeres Tania Kross.
Paul van der Feen
Paul van der Feen wordt beschouwd als een van Nederlands toonaangevende saxofonisten. Als lid van het Metropole Orkest speelde hij met talloze sterren zoals Chaka Khan, Herbie Hancock, Elvis Costello, Gregory Porter, Al Jarreau en John Scofield en participeerde hij als solist in verschillende met een Grammy Award bekroonde albums. Zijn veelzijdigheid geeft hem een grote muzikale vrijheid, waardoor zijn spel geliefd is bij collega’s en publiek.
Bert van den Brink
Boy Edgarprijs winnaar Bert van den Brink is veelvuldig te beluisteren als pianist, organist en accordeonist. De lijst van musici waarmee Bert speelde is haast onuitputtelijk. Een losse greep uit deze indrukwekkende lijst: Gino Vannelli, Richard Bona, Toots Thielemans, Chet Baker, Nat Adderley, Eric Vloeimans, Benny Golson, Lee Konitz, Rick Margitza, Philip Catherine, John Engels, Hein van de Geyn en Dee Geien Bridgewater.
Atzko Kohashi / Tony Overwater
Angelo Verploegen / Jeroen van Vliet
Atzko Kohashi & Tony Overwater
Ondanks verschillen in nationaliteit, cultuur en achtergrond vonden de Japanse pianist Atzko Kohashi en de Nederlandse bassist Tony Overwater een gemeenschappelijke basis, geworteld in jazzimprovisatie. Met een gedeelde passie voor muziek en een diepe nieuwsgierigheid naar interculturele expressie brengt dit duo de resonantie van Oost en West op het podium.
Atzko Kohashi betovert luisteraars met haar diepe stilte en delicate toetsaanslag. Haar kunstenaarschap weeft ingewikkelde melodieën die grenzen overstijgen en een diepe tederheid oproepen die resoneert met de ziel. Ondertussen brengt Tony Overwater een opwindende dynamische energie naar het duo. Met zijn baslijnen die zowel kracht als finesse uitstralen, voegt hij een vleugje stoerheid aan de muziek toe en verlegt hij de grenzen van traditionele jazzuitingen.
Angelo Verploegen & Jeroen van Vliet
Angelo Verploegen is al een regelmatig terugkerende trompettist in ons programma en ook Jeroen van Vliet was dit jaar te bewonderen met “Levanter”. Nu voor het eerst als duo bij ons in de kapel.
Samen presenteren zij hun laatste album “Little Dancer” – Songs of love, hope and comfort.
De geboorte van Angelo’s kleinzoon is de directe aanleiding voor het opnemen van Little Dancer. Uit een gevoel van intens geluk, gepaard met de nodige zorgen over de toekomst van een nieuwe generatie, ontstonden liedjes over liefde, hoop en troost, over leven en over kind zijn. Deze selectie vraagt om een intieme benadering en die vindt Angelo in de hernieuwde samenwerking met pianist Jeroen van Vliet. Het is een schitterend album geworden en ontvangt lovende kritieken.